måndag 17 juni 2013

Welcome to Bradford a.k.a Bradistan

Skrivet: 2013.06.16

Bradford är en riktigt stor stad med en lagom stor församling.

Vi har haft mycket finding time denna veckan då vi startar från scratch och inte har några undersökare. Alltid underbart haha. Meeeen det kommer att bli bättre! Sister Pacis är en liten filipinsk missionär som är lika gammal som mig och som är glad och positiv. Jag tror dock att det är svårare än vad hon hade väntat sig men jag antar att det är så för alla. 

Det är så konstigt och svårt att vara den som är ansvarig och ska se till att lära henne allting men det går bra och jag försöker göra det på ett bra och roligt sätt för det mesta. Vi övar mycket på lektionerna tillsammans (jag inser nu att jag dem mycket bättre än vad jag tror!) och vi kör på. Hennes engelska är relativt begränsad och hon har svårt att förstå människor men det går rätt bra ändå och vi övar ständigt. Jag har dessutom fått lära mig att bli bättre på att prata sakta vilket är bra.

Annars- det är svårt men det går bra! jag mår bra och jag är förvånansvärt positiv och glad. Sister Pacis har varit lite nere och speciellt då hon har haft problem med sin fot nu (jag är tacksam för att jag fick öva på att gå sakta med Sister Cruz de första veckorna då hon hade sitt knä-problem för Sister Pacis går såååå mycket saktare) så vi har fått försöka anpassa oss lite till det nu över helgen men det borde bli bättre denna kommande vecka.

Just nu är jag förkyld. Började med halsont i några dagar, fick hosta, spreds till öronen så att jag hade lite svårare att höra och nu rinner min näsa en massa. Härligt det där. Men det går bra, jag har viktigare saker att tänka på än en förkylning. 

Veckans skriftställe:
John 13:17
"If ye know these things, happy are ye if ye do them"
True dat! Jag har erfarit det so missionär men speciellt med människor som börjar leva och ändra sitt liv för att komma närmare Herren. Ta Michelle som exempel. I Huddersfield 1. Hon rökte häftigt och hade gått igenom otroligt (!!) svåra saker i sitt liv. Efter några veckor av att börja leva enligt evangeliet var hon en helt annan personer. Hon var lyckligare, trevligare, mer självsäker. Hon kunde inte läsa förut och nu, två månader senare har hon börjat läsa riktigt bra! Så otroligt fantastiskt. 

Min nya adress: (Vi bor i en ny lägenhet men huset är riktigt gammalt och sååå vackert. Lägenheten är grym, enda problemet är att varmvattnet inte fungerar just nu så kalla duschar är vad vi har för tillfället. Men annars är det grymt!) 

Flat 5 Behrens Warehouse
26 East Parade
Bradford, West Yorkshire
BD15HD
England

Älskar er!!
Sister Maggis Strömberg